יום שבת, 13 באפריל 2013

על טעות בגיוס -האסיר x




מה מחיר הטעות בבחירת עובד לתפקיד רגיש וחשוב? עד כמה יכול ארגון להיפגע כתוצאה מגיוס אדם לא מתאים לתפקיד?

אנשי הגיוס בארגון  טעו בבואם לבחור את העובד הבא, וכעבור זמן מה התבררה הטעות ומחירה הנורא: הארגון נפגע מבצעית ותדמיתית, נזקים דיפלומטיים ואחרים נגרמו למדינה אותה משרת הארגון, ולאחר הסתבכות משפטית התאבד אותו עובד בתאו בבית הסוהר.

אני מכוונת כמובן לסיפור הקשה של האסיר איקס, בן זיגייר על פי הפרסומים הזרים, שגוייס למוסד ופעל באוסטרליה, פרשייה שכולנו קראנו ושמענו אודותיה, וספק אם הכל כבר נאמר...

נזק כבד, אמיתי וכואב.

זה לא סוד שהגיוס לארגון חשאי וממודר כמו המוסד נעשה ב"פינצטה", אחרי אינספור בדיקות חשאיות וגלויות, ושלל מבחנים וראיונות ומה לא. גם שלב ההדרכה בארגון שכזה הוא עדיין ממיין, במטרה לעשות הכל ולהיות בטוחים שהתקבלה ההחלטה הנכונה. האיש שרד את התהליך המלא והתקבל לארגון, ובמבחן התוצאה זה נגמר רע, רע מאוד.

אם בארזים נפלה שלהבת, מה יגידו אזובי הקיר? מה זה אומר על תהליכי הגיוס שלנו?האם אפשר היה לעשות דברים אחרת?

כמי שפועלת בעולם הגיוס וההשמה במשך שנים רבות ובתפקידים הבכירים ביותר, אני יכולה לקבוע שהכל יכול לקרות. כשמדובר באנשים אין שום דרך לחזות בדיוק מה יילד יום, שכן תמיד ישנם משתנים נוספים: הסביבה הארגונית, האנשים בצוות, המנהלים והכפיפים, הדינמיקה בין כל המשתנים בתהליך הקליטה ועוד ועוד... אף לא אחד יכול לחזות הכל מראש, ומטעה מי שאומר אחרת.

בעולמות ההשמה כמגייס חיצוני, אתה נזקק להיכרות מעמיקה עם הארגון כדי לקלוט את כל המשתנים. וגם אז הכל יכול להשתבש ולהפתיע. מי שלא עושה לא טועה, ואין מגייס, מנוסה ובכיר ככל שיהיה, שחף מטעויות.
אני מזמינה אתכם להיזכר בסיפורים מעניינים של גיוס שגוי, מה למדתם מהטעות , איזה מהשלבים "לא עבד נכון" בשביל המועמד והארגון שלכם.
בקרוב אתן במה לסיפורי הגיוס המוצלחים והמוצלחים פחות ,וזאת במסגרת הקורסים החדשים של קולגה קולג'.

לקראת סיום אספר שהרעיון לפוסט הזה התקבל מפנייה שקיבלתי באימייל, עם בקשה שאתייחס לפרשת האסיר, בהיבט שלנו, אנשי הגיוס. שמחתי לקבל את ההצעה, ואשמח כמו תמיד לקבל הצעות ופניות לאימייל שלי, בכתובת  ayeletv@kolega-hr.co.il.

ובינתיים, שיהיה חג עצמאות שמח ומשמעותי לכל.

שלכם, איילת.


2 תגובות:

  1. אייילת יקרה,
    מבחני ניבוי להצלחה בגיוס עובדים לארגון, הינם כלים לא מוחלטים, ורמת הניבוי להצלחה בגיוס לעולם לא תהא גבוהה במיוחד. די לציין את המשתנים הפנים והחוץ ארגוניים שהזכרת בכדי להאיר את הבעיה.
    אדגיש משתנה אחד, מניסיוני האישי, הייתי קורא לו
    "הנבואה שמגשימה עצמה" (הידוע גם בשם: "אפקט פיגמליון")- והוא נוגע בעיקר לגישת המנהל הקולט\המגייס אל המגויס.
    האם ידוע לך על הדרך להשפיע על משתנה זה, אצל המגייסים ?
    חיים דמיר

    השבמחק
  2. תודה חיים על תגובתך המלומדה. אפקט הפיגמליון הוא אחת ההטיות הנפוצות ביותר, בראיון אישי.
    כדי להימנע מהטעות הנפוצה הזו צריך להכיר אותה . מראיין מיומן , כשמנתח סיטואציית ראיון,"ממפה" מה עלול להשפיע עליו. לכן ברוב הארגונים לא רק מגייס אחד מראיין. לעסקים קטנים אני ממליצה תמיד להעזר בעוד מראיין. לא קל לגייס ולגייס נכון זו אמנות!
    בהצלחה לך באשר אתה,
    איילת

    השבמחק