יום שבת, 16 בפברואר 2013

אלף חברים בפייסבוק.....




בלינקדין חוגגים 200 מיליון משתמשים... בפייסבוק משיבים מלחמה עם פיתוח אפליקציה שמשפרת ומדייקת את יכולת החיפוש... ויש מי שצופה שבקרוב יישבו רכזי הגיוס ויפעילו תוכנות חכמות שיעשו עבורם את כל העבודה.

האמנם?

הטכנולוגיה החדשה ובשורות הרשתות החברתיות הגיעו כבר מזמן לעולם הגיוס וההשמה, זה בטוח. החשיפה רחבה מאוד, המידע ברשתות רב ואפשרויות החיפוש מתקדמות יותר ויותר - כך שמי שמתעלם מהקידמה ומבקש להישאר בעולם הישן, עלול להישאר הרחק מאחור.

איך אומר גורי אלפי ב"מצב האומה"? כן, אבל...

קבלו סיפור: לקוח גדול ביקש מאיתנו לבדוק ברגישות מועמד צעיר יחסית לתפקיד מפתח בחברה. מעבר למאפיינים המקצועיים, התפקיד דרש גם יכולת בינאישית גבוהה ליצירת ושימור קשר עם אנשים רבים בתוך ומחוץ לארגון. יצאנו לדרך, ובין המועמדים איתרנו מועמד שענה על הדרישות המקצועיות בצורה מושלמת. בינגו!
אלא שהיו גם היו סימני שאלה לגבי כישוריו החברתיים. המראיינת שלנו נפגשה איתו, ואכן סימני השאלה היו במקום. המועמד, איכותי ואינטליגנט, התקשה לייצר תקשורת נעימה ולעבור באלגנטיות לשיח בלתי פורמלי, וכל ניסיון כזה התקבל בנוקשות ובסגירות מצדו. בשלב מסויים היא החליטה להתעקש, וביקשה ממנו לספר על מערכות קשרים שיש לו עם עמיתים במקומות עבודה קודמים. האיש, שלא במפתיע, לא מיהר לשתף פעולה. "למה את שואלת את זה? מה זה חשוב?".
"בשדה הדיפלומטי, שגרירים נמדדים על ידי היכולת שלהם לבנות יחסים חברתיים קרובים עם אנשי מפתח, כך שהחברות ויחסי העבודה משתלבים זה בזה". המראיינת החליטה להעביר לו את המסר בדרך עקיפה. "לתפקיד אליו אתה מועמד דומה יש מאפיינים דומים, ולכן אני מבקשת ללמוד עליך גם בפן החברתי".

התשובה של המועמד הפתיעה את המראיינת שלי וגרמה לה להבין שהוא אינו מתאים לתפקיד. "יש לי יותר מאלף חברים בפייסבוק. זה לדעתי מעיד בצורה טובה מאוד על המעגלים החברתיים שלי".
                             
אותו מועמד הוא לא הראשון, וגם לא האחרון, שמתבלבל בין העולם הווירטואלי לעולם האמיתי. הרשתות החברתיות הביאו לעולמנו חיים מקבילים שבהם "חברים" מנהלים "שיחות" ושומרים על "קשר", אבל לא באמת. אלה לא החיים האמיתיים.

שיהיה ברור: הרשתות החברתיות הן עובדה קיימת ונוכחת בחיים שלנו בכלל, ובוודאי בכל מה שקשור בעולם הגיוס וההשמה, בין השאר בגלל היעילות והקלות שבה מאתרים אנשים ויוצרים קשרים בזכות אותן רשתות. הזכרתי כבר את לינקדין ופייסבוק, וחדשות לבקרים קמות אפליקציות חדשות ומעניינות לעולמות הגיוס.

רוצים עוד? פייסבוק חולל את המהפכה במצרים, אומרים לנו, יאיר לפיד כיכב בבחירות בזכות הפוסטים שלו בפרופיל שלו בפייסבוק, ועוד דוגמאות מעין אלו.

ובכן, הפייסבוק סייע לחולל את המהפכה במצרים אבל שום דבר לא היה קורה בלי רבבות הצעירים שנהרו לכיכר תחריר באופן בקהיר, ולמקומות ציבוריים נוספים ברחבי המדינה. יאיר לפיד לא הסתפק בנוכחות פייסבוקית משמעותית, וחרש את הארץ לאורכה ולרוחבה. לפיד נגע באנשים, הירצה, חיבק, ופעיליו לא הפסידו אף צומת, קניון, חרשו כל צעד ושעל ושטפו את המדינה.

גם ארגונים שהשכילו להבין שיש פוטנציאל ברשתות ממשיכים להשתמש בשירותי השמה, פשוט כי אין תחליף לדבר האמיתי שנקרא קשר אמיתי. שיחה ישירה, קשר עין, חיוך, הקשבה. בחברת השמה אמיתית ולא "תעשייתית" נפגשים עם המועמדים ומלווים את התהליך, באופן נוגע וקרוב, באופן אישי!

אני כאמור לא מזלזלת במדיה החדשה הזו. לא בכדי נולד מקצוע חדש בעולם הגיוס: Sourcer, או מנהלsourcing , שעומל על מנת לייצר נוכחות וערך אמיתי ברשתות החברתיות. חייבים לעבוד שם שעות ארוכות, כמו נמלה עמלה, כדי לבלוט ולמצוא את שמחפשים. רק בשבוע שעבר פנתה אליי חברה שרוצה לגייס מישהו לתפקיד הזה, על מנת לשים רגל בזירה הזו. ארגונים חייבים להיות נוכחים בפייסבוק, גוגל פלוס, ושאר הרשתות, אלה בהחלט מקומות שמהווים
מקורות גיוס יעילים, אבל לצד זאת אסור לזנוח את הפעילות האמיתי בחיים האמיתיים.

אנשי הגיוס חייבים להיות יותר מולטי דיספלינריים, ואותי באופן אישי זה מאתגר מאוד. יום יום, שעה שעה, אנחנו מנסים להביא ערך ללקוחות שלנו שלא על ידי משלוח קורות חיים מהאינטרנט ולא על ידי עוד פלא טכנולוגי חדש. אנחנו שומרים על נוכחות חזקה באון-ליין, זו תהיה טעות להתעלם מהרשת, אבל אין ולא יהיה תחליף לפעימה האנושית של פעם.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה