יום שני, 20 במאי 2013

קחו לדוגמא את יאיר לפיד



 מתח. דריכות. סקרנות. קשה היה להסביר את התחושה בארגון לקראת המצגת של עמרי, סמנכ"ל השיווק החדש, אבל כל אחת מההגדרות האלה היתה באוויר.
חברי ההנהלה שוחחו לא מעט, בינם לבין עצמם, מנסים לעמוד על קנקנו של המנהל החדש שהגיע כהבטחה גדולה, למרות שחסר ניסיון של ממש בתחום השיווק. וכשהמנכ"ל הודיע, בחגיגיות בלתי מוסתרת, שעמרי הסמנכ"ל ביקש להציג את עצמו ואת תכניותיו בצורה מסודרת מול כל חברי ההנהלה, התחילה הספירה לאחור. "סוף סוף נדע מה הוא שווה", אמר אחד הסמנכ"לים הוותיקים יותר, מביע במדוייק את תחושות השאר.

"נו, אז מה אתם אומרים? זו הבשורה הגדולה? זה הכוכב שיכבוש עבורנו את השווקים בעולם? לא יודע מה אתם חושבים, אבל בעיניי המצגת הזו היתה אוסף של קלישאות ומהלכים צפויים, שאת רובם כבר ניסינו או לפחות בדקנו", אמר אלון, מנהל המכירות הכפוף ישירות לסמנכ"ל החדש. אלון אמר את הדברים בארוחת הצהריים, כשלצדו חמישה מנהלים בכירים בחברה. שפת הגוף שלהם הבהירה שכולם כל סביב חושבים כמותו. "נראה לי שדני המנכ"ל איבד את זה", אמר מישהו אחר. "פעם הוא היה תותח בגיוסים, היתה לו עין והוא ידע לזהות כשרון מקילומטר. הסמנכ"ל החדש הזה הוא נפילה, וזה כשלון של דני".(לשם שינוי לא "האשימו" את משאבי אנוש
בדיוק באותו זמן קיימו דני המנכ"ל ועמרי הסמנכ"ל פגישה בארבע עיניים, לסיכום המצגת. מאוכזב מהתגובה הקרירה של הנוכחים בחדר הישיבות, עמרי הקדים והתנצל על מה שנראה בעיניו ככשלון. המנכ"ל הזדרז לקטוע אותו. "אל תדבר שטויות. אני הרי ראיתי את המצגת לפני ואישרתי אותה, ואני אומר לך שמה שקרה זה בדיוק מה שרציתי שיקרה. הצגת את הדברים בצורה מסודרת ומובנית, אף אחד לא מצפה לניסים או להפתעות שתשלוף מהשרוול וכולם מבינים שרק עבודה קשה ומקצועית תצעיד אותנו קדימה".

"אתה לא מצטער ששכנעת אותי לקחת את התפקיד הזה", שאל עמרי. "לא, בהחלט לא. אבל זה בתנאי שאתה לא תצטער שהסכמת", המנכ"ל ענה. "תהיה חזק. תהיה מי שאתה, וביחד נצעיד את החברה קדימה
איך נקבעת הצלחה בגיוס? מה זאת הצלחה? האם על פי שביעות הרצון של העובד, או של המנהל הישיר?ואולי על פי תגובת ותחושת כלל העובדים בארגון?

האם יש עובד שלגמרי מרוצה? או מנהל שתמיד מרוצה מהעובד? ומהם לוחות הזמנים לבחינת הצלחה או כשלון של מנהל או עובד חדש – האם אפשר לקבוע מסמרות כעבור שבועות בודדים, או שמא יש להמתין מספר חודשים עד לקבלת החלטה בנדון?


הסיפור (האמיתי. רק השמות הוחלפו) של עמרי דומה למדי לזה של שר האוצר החדש יאיר לפיד, ונדמה שיש דימיון בין התגובות הפושרות למצגת של סמנכ"ל השיווק החדש לאופן שבו התקבלה התכנית הכלכלית שהגיש לפיד לממשלה. על פי הסקרים והתגובות בציבור, לפיד כבר מסומן כאכזבה, ואם ניקח זאת לעולם העסקי, הרי שנראה שראש הממשלה נתניהו נכשל בגיוס שר האוצר החדש שלו, חסר הניסיון הכלכלי, שסומן כהבטחה גדולה

האמנם כשלון?

קשה מאוד לקבוע. שאלות סביב הצלחה או כשלון בגיוס הן מורכבות, ובדיוק לשם כך קיימים תהליכי הערכת עובדים והערכת ביצועים בארגון. מה היו המטרות שהוגדרו? מה לוחות הזמנים שניתנו לביצוע? האם יש להנהלת הארגון מטרות הנסתרות מעיני שאר העובדים?

יש פנים רבות להצלחה בגיוס. לעיתים מה שנראה כהצלחה גדולה לאחד (עלייה דרמטית במכירות) הוא כשלון בעיני האחר (שימוש בשיטת שיווק אגרסיבי מדי ששורף קשרים עם לקוחות ותיקים), ולעיתים ה"שטח" מפרש התנהגות של מנהל חדש כאכזבה, כשזה למעשה מקיים במדוייק את ציפיות מנהליו.

דבר אחד ברור: רוב הגיוסים נמצאים במרכז, וניתנים לפירושים ופרשנויות שונות. בשוליים יש את המצטיינים, הטאלנטים של הארגון שמעל לכל ויכוח, ובצד השני נמצאים אלה שלא ממלאים את הציפיות מהם ונפלטים במוקדם או במאוחר.

אם לחזור לרגע לאקטואליה ולמשרד האוצר, הרי שמוקדם מדי לחרוץ את דינו של לפיד, והוא עוד עשוי להפתיע ולחזור לככב בסקרים.

מסכימים איתי? רוצים לשתף אותנו בגיוס הטאלנט שלכם? כרגיל, אתם מוזמנים לכתוב לי ולשתף.
 ayeletv@kolega-hr.co.il
שלכם, איילת
היי תודה על הפירגונים!






2 תגובות:

  1. אנלוגיה מעניינת,אולם נדמה לי שאין זוכרים ללפיד את היעדר ניסיונו בכלכלה, דווקא סומכים על הישענותו והקשבתו לחכמים בעניין. נדמה לי שללפיד זוכרים את ההבטחות לניסים ולנפלאות, לשינוי אמיתי , למציאת מקורות מימון עמידים לא ע"ח ציבור העובדים. בניגוד לסיפור הנהר שתיארת, לפיד הציג מצג שווא.

    השבמחק
  2. תודה על תגובתך. מסכימה בחלקו.לא יאיר ולא אף אחד מהציבור ידע איזה בור תקציבי כרו לנו שטייניץ ונתניהו... גם רומא לא נבנתה ביום אחד והוא לא יכול לתקן עוולות של שנים תוך חודשים ספורים.
    לפיד היה כמשל על מהות הצלחה בגיוס בעל תפקיד לארגון.

    השבמחק